”Hyvä brändi lunastaa lupauksensa joka ikinen päivä”

By Tuu-Li Design

 

Firenzeläisessä Polimoda-muotikoulussa opiskellut Anne Ala-Mattinen ymmärtää, millainen
on hyvä brändi ja miksi.

 

Anne Ala-Mattisella on yli viidentoista vuoden työkokemus mainostoimistojen Art Directorina. Hän on tehnyt töitä kotimaisille ja ulkomaisille yrityksille, Suomeen ja ulkomaille suunnattuna: muun muassa brändistrategiaa, brändin identiteettiä, brändin hallintaa.

Vuosi sitten Ala-Mattinen opiskeli Italian Firenzessä Master in Luxury Business -tutkinnon, jossa hän syvensi brändiosaamistaan entisestään. Opinnoissa käytiin läpi kaikki osa-alueet, mitä kuuluu luksusbrändin rakentamiseen, materiaalihankinnoista alkaen, jälkimarkkinointiin asti.

– Italia on minulle erityisen lähellä sydäntä. Olen aina pitänyt italialaisesta tavasta tehdä huonekaluja, vaatteita tai vaikka ruokaa.  Vähäeleisyys, tyylikkyys, esteettisyys ja toimivuus ovat saaneet minut rakastumaan Italiaan, Ala-Mattinen kertoo.

Laatubrändin tuntomerkit

Italian lisäksi Ala-Mattinen on aina ollut erityisen kiinnostunut brändin rakentamisesta ja mielikuvien luomisesta. Vahva brändi vastaa lupaukseensa; käyttäjä saa, mitä brändi lupaa. Kaikki mitä viestitään, on käyttäjälle relevanttia. Vahva brändi myös jollain tapaa koskettaa käyttäjää

–Hyvässä brändissä pystytään helpommin kasvattamaan brändiarvoa ja ne sietävät paremmin suhdannevaihteluita. Myös emotionaaliset hyödyt ovat tulleet tärkeiksi tekijöiksi. Puhutaan symbolisesta kuluttamisesta, jossa valitaan omaan persoonallisuuteen sopivia ja sitä tukevia tuotteita. Näin tuotteisiin luodaan ulottuvuuksia, jotka nousevat teknisiä ominaisuuksia tärkeämmiksi.

Kuinka brändiä sitten rakennetaan ja hoidetaan? Ongelmana on, että brändiä ei voi koskaan täysin hallita. Se on mielikuva asiakkaan päässä, mutta toki siihen pyritään vaikuttamaan monin keinoin.

Laatubrändi Tuu-Li Design

Ala-Mattinen törmäsi Tuu-Li Designiin ensimmäisen kerran jo yli kymmenen vuotta sitten työkaverin kautta. Siitä lähtien hän on seurannut tarkasti yrityksen toimintaa – ja brändin rakentamista.

Tuu-Li Design & Tuulia Ivalo kuuluu Ala-Mattisen mielestä laatubrändien joukkoon. Siihen hän näkee viisi keskeistä syytä:

  1. Asiakastuntemus. Tähän liittyy Tuulia Ivalon hyvin henkilökohtainen ja lämmin suhde sekä asiakkaiden että vaatevalmistajien suuntaan. Ivalo toimii linkkinä tässä välissä, ja asiakkaat pystyvät vaikuttamaan merkittävästi Tuu-Li Designin tuotetarjontaan ja jopa valmistajien valikoimiin.
  2. Ainutlaatuisuus. Ivalon tapa toimia on omanlaisensa. Asiakas hyötyy laaja-alaisesta osaamisesta, se on selkeä kilpailuetu. Asiakas voi heittäytyä osaamisen vietäväksi ja luottaa täysin siihen mitä tapahtuu. Ivalo ymmärtää materiaaleista lähtien kaikki osa-alueet ja tietää, millainen vaate pukee eri vartalotyyppejä. Hän lähettää vaatteita myös kotisovitukseen.
  3. Intohimo. Ivalolla on selvästi intohimo alaansa kohtaan, mikä sitten heijastuu ihan kaikkeen. Hän ei tyydy helppoon ratkaisuun, vaan hakee oikeita valintoja ja haastaa itseään koko ajan.
  4. Luotettavuus. Asiakas pystyy luottamaan osaamisen ja palvelun laatuun. Ivalolla on laatukriteerit, jotka pystyy myös kertomaan asiakkaalle. Valikoima on huolella valittua ja takuuvarmaa bisnespukeutumista, joka erottuu edukseen. Ivalolle ei ole yhdentekevää, missä, miten ja mistä materiaaleista tuotteet valmistetaan.
  5. Johdonmukaisuus. Kaikki edellä mainittu tekemisen taso ei ole joka toinen kerta, vaan aina. Tuu-Li Designin brändi lunastaa lupauksensa jokaisen asiakkaan kohdalla.

 

http://www.polimoda.com/

 

 

btt